DATLOBRANÍ ZAČALO! SLEVA 10% DO PÁTKU 19. 4. S KÓDEM: datlobrani

Jak datle prospívají našemu zdraví?

V posledních letech je začínáme čím dál tím více vídat v regálech obchodů, začínají se frekventovaně objevovat ve výčtu ingrediencí mnoha dostupných produktů a většina z nás zná také jejich chuťovou stránku, pro kterou přestávají ztrácet status výhradně exotické potraviny a stávají se oblíbenou chuťovou stálicí i v našich končinách. Řeč je o datlích – superpotravině, která se pyšní nejenom skvělou chutí, ale především řadou nutričních benefitů, díky nimž můžeme jejich konzumaci označit za spojení příjemného s užitečným. Pojďme se na jejich výhody společně podívat.

Co jsou to datle?

Pokud mluvíme o datlích, bavíme se o ovoci. Jde totiž o plody datlovníku obecného, známé jaké oválné bobule různé délky, barvy a typu. Najdeme mezi nimi celou škálu odrůd, které se od sebe odlišují desítkami charakteristik od barvy přes chuť až po obsah konkrétních živin či výši energetické hodnoty. Pochází z oblasti Mezopotámie, ale dnes se již svou produkcí a především pak dostupností úspěšně rozšířily téměř do celého světa. Právě proto však platí, že není datle jako datle a její kvalitu neurčuje pouze odrůda, ale také způsob distribuce, uchovávání a konečné cesty ke konzumentovi.

Proč právě superpotravina?

Datle představují bohatý zdroj rychle dostupné energie pro lidský organismus. Jejich složení v průměru obsahuje 60 až 70 % sacharidů. Díky tomu se jim často připisuje posilňující účinek, který nachází své využití v momentě, kdy potřebujeme rychle doplnit energii, předejít únavě či slabosti nebo podpořit výkon, ať už fyzický či mentální. Díky této charakteristice získávají nálepku extra výživného zdroje.

Nutriční stránka však ani zdaleka nekončí energetickým statusem, právě naopak. Najdeme v nich také vlákninu, a to jednak její rozpustnou formu, jednak nerozpustnou. Adekvátní příjem vlákniny obou typů je základním předpokladem pro zdravé trávení. Příjem vlákniny bývá často zanedbávám a podhodnocován, což je jedním z mnoha důvodů, proč se v dnešní době spousta lidí vypořádává se zažívacími problémy. Zařazení datlí do jídelníčku je tak mimo jiné skvělým způsobem, jak příjem vlákniny navýšit a potažmo tak podpořit práci střev a předejít zácpám.

Výčet nutričních benefitů dále pokračuje vysokým řady vitaminů (konkrétně lze vyzdvihnout vitamin A, E a K či vitaminy skupiny B) a minerálních látek (například draslík, vápník či chlor) a stopových prvků (zinek či mangan). Za samostatnou zmínku stojí v této souvislosti jejich bohatost na draslík, který společně s hořčíkem působí pozitivně na regulaci krevního tlaku a má tak potenciál snížit riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Obsažený vápník dále napomáhá zdraví kostí a kloubů, navíc opět společně s draslíkem udržuje rovnováhu elektrolytů v buňkách.

Jedním z nejdůležitějších benefitů je však vysoký obsah vitaminu C, díky němuž datle představují cenný zdroj přirozeně se vyskytujících antioxidantů. Ty v těle bojují proti volným radikálům a chrání buňky před oxidačním stresem. Volné radikály jsou v opačném případě příčinou vzniku mnoha vážných onemocnění (diabetes, poruchy imunity, vznik zánětů a nádorů aj.) a urychlují stárnutí organismu. Některé antioxidanty si tělo umí vyrobit samo, jiné musíme získávat ze stravy. Zařazení antioxidantů do stravovacího režimu je tak důležitou součástí zdravotní prevence. Zajímavostí je, že s věkem jejich produkce kolísá, a už jen z toho důvodu by měly jejich bohaté zdroje nalézt uplatnění v jídelníčku skutečně v každém věku.

 

Pokud jako třešničku na dortu k rozsáhlému (a tímto nikoliv kompletnímu) výčtu benefitů pramenících z konzumace kvalitních datlí přidáme i jejich luxusní chuťovou stránku, která si právem získává nejedno gurmánské srdce, dostáváme se k výhře na všech frontách. Jak už dnes totiž moc dobře víme, sladění pocitu a užitku je v konečném důsledku tím nejcennějším, co můžeme propojit. Nejenom v jídelníčku, ale také v životě. A mimo to, v dnešní době si život (zdravě) osladit zkrátka potřebujeme, no ne?

 

Vytvořeno s ❤ v dílně ViVa marketingu